Fundalul, elementul de baza al fotografiei

Asa cum este normal, atunci cand este privita o fotografie, privitorul isi concentreaza atentia asupra subiectului. Insa foarte putini isi dau seama ca un subiect este dependent de contextul in care se afla sau, altfel spus, de fundalul care ii umple “spatele”. Ne referim aici in special la fotografia de studio, locul unde posibilitatea de a lucra o fotografie o apropie de valoarea unei opere de arta iar autorului in confera nimbul unui artist. Jocul de lumini si umbre, pozitia atent studiata dar si tehnologia sunt aspecte care isi au rolul lor intr-un astfel de construct. Nu trebuie omis nici talentul, si “ochiul” de artist al autorului.

Revenind asupra detaliului dat de fundal, pot fi lesne identificate o serie de particularitati care asigura acestui “accesoriu” o anumita valoare artistica. Inainte de toate trebuie stabilit tipul de fotografie ce urmeaza a fi facut. In functie de acest lucru se stabilesc dimensiunile fundalului, culoare sau culorile acestuia, sistemul de fixare si natura materialului.

Dimensiunea

Daca pentru o fotografie  tip buletin este de ajuns un fundal de dimensiuni ceva mai reduse, un instantaneu cu subiect multiplu necesita prezenta unui fundal pe masura. Acelasi lucru se ia in calcul pentru fotografia de produs sau chiar si pentru fotografia macro.

In ceea ce priveste fotografierea bijuteriilor,  ceasurilor sau a altor produse asemanatoare ca dimensiuni putem vorbi de un fundal de cateva zeci de centimetri patrati. Daca produsul este ceva mai mare, o macheta sau un preparat culinar de exemplu, este necesara prezenta unei mese foto ale carei dimensiuni vor asigura suportul pentru fundalul ales. Tot aici vorbim si de fundalul de dimensiuni standard, 2,7 m pe 11 m daca materialul folosit este cartonul. Insa pentru obiectele de mari dimensiuni, fundalul este dat chiar de peretii studioului, pereti care vor trebui vopsiti sau capitonati in culori neutre care sa puna in evidenta subiectul.

Culoarea

Gama de culori care poate colora un fundal este foarte variata dar si aici avem unele impuneri date de natura subiectului dar si de mesajul pe care il transmite fotografia. Poate cea mai des intalnita cromatica este data de nuanta de alb. Neutra prin definitie, aceasta se pierde usor printre faldurile mesajului si in acelasi timp ii poate pune in valoare unele caracteristici. Pentru subiecte care necesita taiere la procesare, vezi de exemplu colajele digitale, un fundal chroma pe verde sau pe albastru este considerat ideal. Pentru o intelegere mai complexa a fenomenului, multe productii filmate se realizeaza pe acea chroma verde care permite atasarea unor CGI-uri. In functie de efectul pe care fotograful doreste sa il imprime creatiei sale, fundalul acesteia poate fi galben, rosu sau maro. Nu sunt putine situatiile in care negrul creaza un impact pozitiv asupra mesajului sau fotografiei in ansamblul ei.

Sistemul de fixare

Daca in cazul vopsirii peretilor studioului sau doar a unui perete lucrurile sunt mult simplificate, fundalurile de diferite dimensiuni au nevoie de sisteme prin care se fixeaza. Acestea pot fi de doua feluri: fixe sau mobile. Sistemul fix este compus din diferite sisteme de prindere. Pornind de la cuie si ciocan sau suburi si chei si pana la parghii sau clesti de prindere, diversitatea este si in acest caz destul de mare. Daca un suport de carton se poate lipi, unul din material textil trebuie foarte bine intins pentru a elimina cutele inestetice. Foarte usor de folosit sunt suporturile din plastic. Daca unele tipuri de fotografii reclama prezenta unui fundal bine intins, altele sunt puse in valoare tocmai de acele mici imperfectiuni aparute datorita sistemului de fixare.

fundalul-fotografiei

Natura fundalului

Natura sau materialul din care este confectionat fundalul merita si ea o anumita atentie. Chiar daca intr-o fotografie bine facuta acest aspect nu ar trebui sa fie sesizabil, nu atat materialul din care este confectionat fundalul este important ci felul in care acesta este manipulat. Referindu-ne strict la material, vorbim de carton, panza, vopsea sau policarbonat.

In definitiv nu este atat de greu ca cineva sa imortalizeze un moment pentru eternitate. Greutatea apare atunci cand, pentru o fotografie reusita, trebuie parcursa o serie de pasi nu tocmai simpli pentru ca acel moment sa devina memorabil.

Social tagging: >

Leave a Reply


CAPTCHA Image
Reload Image