Cum sa privim o fotografie

In primul rand, ce este o fotografie, ce vrea ea sa exprime si cui se adreseaza. Intrebari firesti, strans legate de actiunea de a privi o fotografie. Un moment unic si irepetabil in completitudinea lui, clipa surprinsa intr-un instantaneu fotografic este inmconjurata de un halou de sentimente apartinand fotografului. Inainte de a afla cui de adreseaza trebuie identificat autorul ei. Un rasarit de soare oglindit in apa unui lac a fost surprins de ochiul de expert al unui fotograf experimentat sau de un iubitor al vietii, de un pasionat al naturii? Pe cat de usor este de aratat cu degetul autorul pe atat de greu este de spus cine a facut fotografia. Lasand aceste aspecte inca sub semnul intrebarii, sa incercam sa aflam ce trebuie sa urmarim atunci cand privim o fotografie.


Ce vedem
A privi un obiect, in cazul acesta o fotografie, este diferit de a vedea ce este in acea fotografie. Ceea ce vedem este rezultatul unor aproximari facute de propria capacitate imaginativa bazata pe experientele anterioare. Actiunea de a vedea este asadar o actiune cultivata, un exercitiu de vointa care, prin aceste caracteristici isi dobandeste un caracter profund subiectiv. Exemplu dat mai sus, rasaritul de soare reflectat in apa unui lac putand fi interpretat in acest context in tot atatea feluri cati privitori se perinda prin fata fotografiei si incearca sa inteleaga ce vad si la ce se uita. Subiectul, acest punct de interes maxim, pe care o fotografie il exprima trebuie sa fie, in linii generale, usor de inteles, exprimat prin “cuvinte” simple dar expresive. La fel de expresiv trebuie sa fie si contextul care formeaza cadrul de exprimare al subiectului. Un fotograf cu un simt artistic frumos dezvoltat si cu o idee clara referitoare la ce vrea sa transmita printr-o fotografie va fi intotdeauna usor de inteles. Interpretarea subiectului tine de calitatea celui ce priveste.

eclipsa-de-soare -magine
Impactul imaginii
Influenta imaginii ce este afisata in fata cuiva are un impact diferit in functie de natura ei. Intr-un fel impresioneaza o imagine filmata comparativ cu una pictata, de exemplu. La fel se intampla si cu o imagine fotografiata. Emotia exprimata prin zambet sau lacrima, printr-o tresarire usoara sau o grimasa neplacuta, toate acestea si inca multe altele sunt exprimari ale imaginii derulate prin fata ochilor. Impactul poate fi de moment sau cu o durata semnificativa. Portretul aceleiasi persoane are mai multe grade de impact daca este prezentat sub forma de film, tablou sau pictura. De vina este acceasi educatie a privitului si intelegerii unei imagini. Pregatirea individuala si disponibilitatea neselectiva la exercitii de impresionat retima formeaza cadrul acelor deprinderi, interogatii si exprimari necesare acestui demers. Inerentele erori de interpretare datorita diferentelor dintre viziunea artistului fotograf asupra a ce a vrut sa exprime imaginea surprinsa in fotografie si interpretarea data de privitor acelei viziuni contureaza intelesul particularizat asupra imaginii vizualizate.
Detalii tehnice
Pentru ca o fotografie sa atraga privirile asupra ei si sa starneasca unele comentarii laudative  nu trebuie sa aiba o serie de calitati tehnice. Timpul de expunere corect ales pentru a permite tuturor detaliilor sa ajunga la un nivel de vizibilitate optim, luminozitatea, lumina naturala este cel mai cunoscut secret pentru o reteta de succes, precum si toate celelalte detalii precum balansul de alb, prezenta sau absenta filtrelor de lumina sau distanta focala formeaza o imagine completa sau care are unele lipsuri ale unui fotografii care vrea sa transmita ceva atunci cand este privita. Chiar si anumite lipsuri, atent studiate la momentul surprinderii unui cadru fotografic pot detalia intr-un mod inedit rotunjimea mesajului ce se vrea a fi transmis. Mesajul este factorul cel mai dependent de intelegerea modului de exprimare a fotografului de catre cel ce verniseaza o posibila opera de arta moderna.

In concluzie, a privi o fotografie nu este o treaba tocmai usoara. Un privitor avizat sau cu un bagaj redus de cunostinte specifice nu urmareste detaliile tehnice ci pe cele care ii creaza o anumita emotie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha loading...


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


CAPTCHA Image
Reload Image